Smålands Rygg- & Idrottsklinik
Fötter & hälsenebesvär

Problem med fötter
och hälsena

Besvär med hälsena och fotvalv

Två vanliga besvär som man söker hjälp för är hälseneinflammation samt inflammation i fotvalvet (hälsporre/plantarfascit). Dessa uppkommer oftast på grund av en relativ överbelastning av vävnaden över tid vilket skapar en inflammatorisk respons och svullnad i området som ger smärta och värk.

Vanliga symtom är morgonstelhet, smärta under och efter aktivitet, tryckömhet och/eller svullnad över senan, knäppningar vid rörelse, nedsatt styrka och hälta. Hälseneinflammation och plantarfascit drabbar ofta idrottsaktiva på både motions- och elitnivå, t ex friidrottare där löpning och hopp ingår, men kan även drabba andra människor som går och står mycket på jobbet. Ofta kan orsakerna vara ensidig belastning, ökad träningsmängd, byte av underlag, nedsatt ledfunktion i fotleden och dåliga skor.

Hur blir jag av med det?

Vi hjälper dig att bedöma skadans art och svårighetsgrad. Om ingen misstanke om annan orsak finns, inleder naprapaten behandling, som inriktas på att försöka minska smärtan, men också öka funktion runtom det smärtande området. Därefter inriktas behandlingen på styrke- och rörlighetsträning där ett program för dig sätts ihop där man sedan följer upp hur detta går och ökar svårighetsgraden i träningen. Det är viktigt med rehabprogram vid besvär i hälsenan och besväret kan ta tid att bli av med, därav är det viktigt att man får ett träningsprogram som är anpassat för dig som man får göra under längre tid.

Belastningsskador

Att belastningssjukdomarna är ett stort arbetsmiljöproblem är ingen hemlighet. I västvärlden är det ett av de största arbetsmiljöproblemen. Kvinnor drabbas nästan dubbelt så ofta som män, detta orsakar både svårt och långvarigt lidande.

Belastningsskador uppkommer oftast av långvarigt fysiskt ensidigt arbete, därför är det väldigt viktigt att skapa variation på något sätt för att undgå problemet.

För att lättast undgå belastningsskador rekommenderar vi att byta ställning alternativt ta regelbundna pauser med avslappning eller extra rörelser – det räcker med några minuter per gång. På så sätt förhindrar du enklast en belastningsskada.

Nu har den mycket duktiga och trevliga naprapaten Simon Brüggemann från Smålands Rygg & Idrottsklinik börjat ta emot sina kunder hos oss! 🌟
Det gläder både kunder och oss 🤩

Ni bokar er via deras hemsida www.smalandsrygg.se
Varmt välkomna!
... Visa merVisa mindre

Visa på Facebook

4:e maj öppnar vi en ny klinik i Vetlanda.
Brogårdsgatan 2 D i anslutning till GYMVetlanda.
Nu finns vi i Nässjö, Eksjö och Vetlanda
... Visa merVisa mindre

Visa på Facebook

7 månader sedan

Smålands rygg- & idrottsklinik

Smålands rygg- & idrottskliniks omslagsfoto ... Visa merVisa mindre

Visa på Facebook

7 månader sedan

Smålands rygg- & idrottsklinik

Smålands rygg- & idrottsklinik ... Visa merVisa mindre

Visa på Facebook

Morgonstel? Känner du dig stel eller kanske bara trött på morgonen?
Ta 2 minuter och ställ dig upp och gör denna rörelseserie, upprepa flera ggr om du vill och känner för! Utmärkt sätt att få litet avbrott och få ny energi! Utför 5 repetitioner på varje övning och repetera 2-3 ggr. Lycka till!😀💪🏋️‍♂️ (videon är snabbspolad) #naprapat #sjukgymnast #rörelseglädje #movement
... Visa merVisa mindre

Visa på Facebook

© Copyright 2020 Smålands rygg- och idrottsklinik